Kop versleten ?

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Draak

Niet mijn eigen kop hoor. :)
Alhoewel die ook niet meer 100% functioneert soms. :roll:

Nee, in bedoel de opname en weergave kop van mijn Revox A77 mk4.

Ik kan wel zien dat er een vlakke kant op de koppen zit maar welke breedte is acceptabel en wanneer is het echt afgelopen ?

Ik merk dat er een verlies van hoge tonen is in de gemaakte opnamen ondanks het volledig vervangen van alle condensatoren. daar moet ik wel bij vermelden dat ik nog geen afregelprocedure heb gevolgd.

Tevens zoek ik iemand die tegen vergoeding voor mij een test band kan maken op een afgeregelde machine ?
Dus met pink noise , 1 kHz en 10.
Ik hoor het graag.
Ron. :doh:
King-size nerd en zelfbouwer. Analoog en digitaal. Full time prutser. Hobby cameraman en studio techneut. MFB-544, Akai GX-52, Teac A3300-SX, Revox A-77mk4
Will
Donateur
Contacteer:

Verlies van hoge tonen is vaker het gevolg van slechte/verkeerde/geen afregeling dan van versleten koppen.

Ik heb zelf de ervaring dat je met versleten koppen dips in de hogere frequenties ziet, niet dat het frequentiebereik kleiner wordt. Maar of dat de regel is weer ik niet.

In de (service)manuals van Revox kun je alle stappen lezen die je moet doorlopen om de machine af te regelen. Doe dat stap voor stap en voer ze allemaal uit.
Als je ook wil opnemen moet je de recorder ook op die band afregelen (bias) die je gebruikt.

Ik kan geen testband maken, ik heb daarvoor geen geschikte recorder.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
ds23man

Bij een Studer/Revox maar ook andere Pro machines met brede koppen is een breedte van 5mm of hoger van die platte kant afkeur en op/over en uit.
Draak

Dank voor jullie reactie. Waardevolle informatie voor mij.

Ik zal eens met de schuifmaat opmeten hoe breed de vlakke kant ongeveer is maar ik schat zo tussen de 3 en 4 mm.
Ik post t nog wel.

Afregelen moet ik inderdaad nog doen maar omdat dat best veel werk is heb ik eerst de vraag over de koppen gesteld zodat ik niet de hele procedure voor niks ga doen.
Als ze 'op' zijn dan heeft afregelen geen zin meer en nieuwe koppen zijn of niet te vinden of veel te duur.

:think:
King-size nerd en zelfbouwer. Analoog en digitaal. Full time prutser. Hobby cameraman en studio techneut. MFB-544, Akai GX-52, Teac A3300-SX, Revox A-77mk4
ChromeMaximaII
Donateur

Draak schreef: 30 apr 2024, 08:55nieuwe koppen zijn of niet te vinden of veel te duur.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar je zou als tussenoplossing het relappen van de bestaande koppen kunnen overwegen. Lees er wisselende bevindingen over. Hoe verder ze heen zijn, hoe moeilijker het wordt dit nog succesvol te doen. En daar hangt uiteindelijk ook een zeker kostenplaatje aan. Dus gewoon uitproberen hoe goed je hem krijgt afgeregeld met wat je nu hebt is misschien toch geen gek eerste plan.
Will
Donateur
Contacteer:

Je kan beter "onnodig" de recorder een keertje afregelen, dan onnodig nieuwe koppen plaatsen. :wink:

Draak

JA dat klopt ook wel.
Eerst effe de toonfiets zoeken (moer hier ergens liggen) en dan er eens rustig voor gaan zitten.
En natuurlijk de specs van de RTM banden erbij nemen.
:think:
Will
Donateur
Contacteer:

Hoezo de specs van de RTM banden?

BMW635

Ik had eens een A77 mechanisch helemaal in orde gemaakt. Toen bleek het geluid beroerd. Dof, brokkelig. Op de koppen geen slijtplekken zichtbaar. Bij nadere inspectie met een vergrootglas zag ik allemaal witte puntjes op het kop oppervlak. Denk oxide. Heb deze weggepoetst met brasso en het geluid was daarna perfect.
Groeten, Rob
ds23man

En dan is de volgende vraag of al die open instelpots zijn vervangen, die zijn gegarandeerd verrot. Koppen demagnetiseren is ook wel handig.
Rob
Donateur

En die lange schuifschakelaar, die wil ook nogal eens zwart van de oxidatie zijn. Zo'n A77 (en B77) is echt een hele goede recorder maar hebben meestal flink onderhoud nodig.
ds23man

Er zitten geen lange schuifschakelaars in een Revox.
Rob
Donateur

Bovenin (op de foto) op het mainboard.

Afbeelding
ds23man

Oh bedoel je die. Die is alleen voor het omschakelen van de oscillator en record amp tussen de twee snelheden. Als daar wat mee aan de hand is krijg je hele opmerkelijke verschillen tussen links en rechts tijdens het opnemen. En aangezien die direct gekoppeld is met powerswitch wordt die elke keer schoongepoetst bij het inschakelen.
gromsound
Contacteer:

het relappen van de bestaande koppen
ervaringsfeit: een IAKA 1722 met deerlijk versleten koppen (dat iedere band er piepend langs schraapte) werd na een paar rondjes zwarte schaamrotsteep afspelen warempel weer prima bruikbaar... puur polijstpapier.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Plaats reactie