EL3402

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Filmmuseum

Voor het inrichten van een filmmuseum waar video ook een onderdeel wordt is onlangs een EL3402 toegevoegd. Helaas is zoals bij meeste apparaten waar bewegend rubber in te pas komt ook in deze machine een vieze plakkerige brei ontstaan. Inmiddels heb een gedeelte schoongemaakt en de riemen vervangen. Echter kom tot stilstand bij de koppentrommel, ik kan niet bij de pulley komen. In eerdere berichten heb ik gelezen dat er wel meerdere leden hier ervaring mee hadden/ hebben, dus mijn vraag hoe moet ik dat aanpakken? Alvast dank voor een reactie. Groet, Theo (filmmuseum)
gromsound
Contacteer:

hoi Theo, ik antwoord je hier even ipv op de email die ik van je kreeg. kunnen navolgers het ook lezen - het grote voordeel van een forum.

volgens de manual is de snaar vrij plaatsbaar met de afdekkap, upper drum en kopschijf verwijderd. het is echter wel priegelen met een lange pincet en/of een haakje.
zie bijgaande manual teksten. de snaar moet de juiste breedte hebben zodat ie het hoogste punt op de tonvormige aandrijfpulley kan innemen. als de snelheid niet klopt kom je buiten sync bereik, deze apparaten werken nog met wervelstroom afremming ipv DC servosystemen. dus ze kunnen wel langzamer maar niet sneller. let ook op de alternatieve 50/60Hz positie op de pulley van de capstan.

hebben jullie er banden bij of gaat het alleen om tentoonstellen? dan hoeft ie niet te werken natuurlijk. het is best wel lastig om hem binnen de uitwisselbaarheids specs te krijgen heb ik gemerkt. forumlid Otto weet er ook van..
Bijlagen
3402kop.jpg
MVC-644F.JPG
MVC-643F.JPG
Laatst gewijzigd door gromsound op 09 mei 2024, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Filmmuseum

Bedankt André voor je tips, ik ga het proberen. En ja we hebben ook een aantal tape's, het is de bedoeling om zoveel mogelijk apparaten te laten werken (zeker als het een bijzonder exemplaar betreft) dat helaas niet altijd lukt.
Filmmuseum

Overigens, kan het zijn dat iemand van de service doc een pdf heeft gemaakt?
gromsound
Contacteer:

ja ik :D
echter dat is dermate veel data dat ik dat niet kan verzenden met mijn beperkte mogelijkheden.
ik heb echter forumlid en oppervideoot Marcel1968 (van het 'tv museum') ooit een cdr met die data gegeven, wellicht kan hij je verder helpen.

ps: nog een tekening bijgevoegd hierboven, VGA screencopy van die pdf dus hogere res wil niet. maar dan weet je in ieder geval ongeveer wat je tegenkomt als je de bovendrum eraf haalt. let op die vulringen die bepalen de koppositie in de drumspleet. exact zo retour!

overigens stond dit allang een keer op ons niksvergetende forum:
viewtopic.php?t=10728
je bent nooit de eerste met een probleem.

dus altijd even de zoekfunctie gebruiken (in het menuutje linksboven) en EL3402 ingeven. laat je verrassen: 24 bladzijden vol... 8)
search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=el3402
Filmmuseum

Hartelijk dank gromsound voor de aanvulling!
Will
Donateur
Contacteer:

gromsound schreef: 09 mei 2024, 18:14 ja ik :D
echter dat is dermate veel data dat ik dat niet kan verzenden met mijn beperkte mogelijkheden.
Wetransfer.com tot 2GB gratis zonder verdere voorwaarden. geen registratie of wat dan ook.
- Alles bedien je vanuit het kleine dialoogje, links op het scherm
- Kies linksonder in het cirkeltje met de drie puntjes voor "Transferlink ophalen". Die kun je dan hier publiceren, of met een PB versturen. Geen emailadressen nodig.
- De data blijft 7 dagen beschikbaar en wordt dan verwijderd

Zelfs voor jou moet dit te doen zijn.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Filmmuseum

Bedankt Will voor het meedenken, ik gebruik WeTransfer ook al jaren.

P.s. Onze locatie is (ouch) Zuid Limburg
Will
Donateur
Contacteer:

Grom heeft wat drempelvrees voor Wetransfer :wink:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Filmmuseum

Er doet zich nog een ander probleem voor zie foto, snaren kan je nog wel kopen maar hoe zit dat met de andere riemen, deze zijn aan het rafelen, is daar nog een oplossing voor? Overigens kan mij iemand (lengte of diameter/ breedte) van de capstan en drum snaren geven. Wederom alvast dankjewel !
Bijlagen
IMG_9823 copy.jpg
gromsound
Contacteer:

alles is al eens besproken in dit topic, te vinden met de eerder genoemde zoekfunctie:
viewtopic.php?t=4599
Thomas levert voor zover ik weet de juiste maten in een pasklare set, waarom moeilijk doen... duur? je betaalt ook voor de iteratieve trial-and-error moeite die Otto en ik hebben gedaan.

die 'rafelriemen' zijn slipaandrijvingen, niet te vervangen dus erg zuinig op zijn. rafels voorzichtig wegknippen. ze gaan gelukkig langer mee dan die rubberellende.

ik heb helemaal geen probleem met wetransfer, zelfs niet met de emailuitwisselversie maar die data is gewoon teveel. hires en in kleur gescand ivm de schemas. en opgesplitst in hoofdstukken.
ik heb de scan ooit ook aan Thomas gegeven op dvd-rw (bij een berg door de originele Videototaal hoofdredacteur voor ons gescande artikelen mbt vcc en vlp) tbv vrije publicatie hiero. tja als ie dat dan niet doet - meermaals gevraagd ... it wasn't me. :roll:
Otto

Om een zenuwinzinking te voorkomen heb ik de hele zwik jaren geleden in de opslag geparkeerd :wink:

Te weten:
2x EL3402
1 bak onderdelen.

Gratis op te halen voor Theo als hij wilt want ik heb géén behoefte aan marktplaatshandelaren.
Het geheel staat in Baarn, ik kom het niet brengen.

André, we moeten nog steeds een keer afspreken, dan kom ik met de EL3402 tapes + TBC en harddiskrecorder onder de arm.
1 recorder + tape kwam van het NatLab dus ik ben benieuwd... voor 1 tape ga ik niet weer aan dat avontuur beginnen.
Van de rest weet ik wat er op staat, dat heb ik gezien tijdens het testen.
Digitiseert alle soorten video
TV zoals het vroeger was
mae
Donateur
Contacteer:

gromsound schreef: 09 mei 2024, 18:14 ja ik :D
ik heb echter forumlid en oppervideoot Marcel1968 (van het 'tv museum') ooit een cdr met die data gegeven, wellicht kan hij je verder helpen.
Ik wil hem wel hosten. Voorlopig met een hotlinkje, later wellicht als onderdeel van een site (moet nog koers bepalen voor de transistorforumschematheek en het recent overgenomen radiodatabase.nl - hoort het meest bij het transistorforum dus vandaar een hotlinkje zodat je niet hoeft in te loggen maar hij daar wel in de index staat).
Otto

Zojuist privé contact gehad. De EL3402' gaan naar Theo.
Ik zal eens kijken wat ik nog aan digitale documentatie van dat ding heb.. wordt vervolgd.

Edit:
Ik heb de Nederlandse / Engelse servicemanual
en de folder dat is bij elkaar 55MB. Dat kan ik wel even overpompen naar Theo als hij er belang bij heeft.
TV zoals het vroeger was
Otto

gromsound schreef: 12 mei 2024, 10:35
Thomas levert voor zover ik weet de juiste maten in een pasklare set, waarom moeilijk doen... duur? je betaalt ook voor de iteratieve trial-and-error moeite die Otto en ik hebben gedaan.
Ik heb ooit eens een ''te dure" snarenset laten komen A €33,50
Na levering tot in detail opgemeten voor Thomas en met hem overeengekomen dat hij het voor minder kon leveren.
Uiteraard heb ik van hem zo'n setje geprobeerd in de EL3402, dat paste prima.
Inmiddels zie ik de snarenset niet meer in de wepsjop.. ?
Dat opmeten was in 2012 dus dat is al effe geleeje.
Anders Thomas effe privé mailen, die maten zijn er vast nog wel 8)
TV zoals het vroeger was
Plaats reactie