Een N1501, ik kon het niet laten..

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Otto

JeffMacK schreef: 15 mei 2024, 23:19 De Duitse Bud Spencer & Terence Hill kijk je toch ook wel?? :mrgreen: 👊
'S nachts op de satteliet ja, maar ik ken al die films zowat uit m'n hoofd :lol:
Op Oostenrijk zie je ze vaak.

James Bond spreekt daar ook vloeiend Duits.
Digitiseert alle soorten video
TV zoals het vroeger was
Ickxsz
Donateur

3D-printen: Er zijn heel veel soorten printmaterialen; je zou kunnen selecteren op sterkte (en nauwkeurigheid). In het 3D-draadje elders op dit forum staat mijn Excel-overzicht van printmethoden, -materialen en aanverwante zaken.
Die van VanEck lijkt mij uit een (heel dure) poederprinter afkomstig; zij hebben het over 'nyon´, maar dat zal wel een typefout zijn. Als ze nyLon bedoelen: er zijn sterkere materialen. Het kan vast geen kwaad om alvorens het daar bestellen vragen of ze al feedback hebben gehad van klanten die ze besteld en geprobeerd hebben. Garantie, he.

Thingiverse blijkt een datalek te hebben gehad en daar heel stil over te zijn; iemand die ik ken en me daarover vertelde, is daarom overgestapt op een vergelijkbare site. Zou even moeten zoeken hoe die heet.

Dirk
Niks mis met een dwangneurose.
gromsound
Contacteer:

een 'poederprinter' kan ook metaal aan, de enige 3d print methode die echt belastbare onderdelen oplevert bv voor Airbus. ik meen in een docu gezien te hebben dat ze daar interieurspul gebruiken van titaniumpoederprint (licht).
in regio eindhoven zit een open leverancier voor die techniek, 'wenn schon denn schon', laat dan meteen een batch tandwieltjes van metaal maken....

overigens kan een klokkenmaker/fijnmechanicus uit messing zon tandwieltje draaien/frezen, kon nog wel eens goedkoper zijn voor kleinserie of enkelstuks. hoe groot is die markt, enkele tientallen?

de katrol is te herstellen/verstevigen het gaat alleen om dat suffe subspec toptandwieltje... :(
het was vermoedelijk origineel al van nylon dus dan houd je het splijt=totalloss gevaar.
ik heb wel eens in een beeehhhtamaxkreng de toploader lift hersteld door een nieuw tandwiel van gele technovit in situ aan te gieten aan het asje, was de enige optie. dan zit het mooi spanningsvrij en perfect 'plakkend' = slipvrij op de as. maar het aandrijfkoppel van de 'touwtrekker' is wel flink hoger....

Afbeelding
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Wilfred
Contacteer:

Goedemorgen,

Ik ben begonnen met het verwijderen van de rubbersmurrie en heb provisorisch het inrijgmechanisme gangbaar gemaakt. Het kleine tandwiel is nagemaakt, maar begint nu al slijtage te vertonen. Tevens onderin vers vet toegevoegd, zodat het inrijgen wat soepeler gaat.
Overigens, zonder dat de drum en capstan draaien rijgt het mechanisme wel in, maar ook meteen weer uit, ik vermoed dat dit wel werkt als alles draait??

We gaan het zien, eerst maar het een en dan het ander.

pic4.jpg
pic5.jpg
pic6.jpg
8) Eigenwijs is ook wijs
gromsound
Contacteer:

goed bezig! ja klopt, als ie geen draaiende kop of capstan detecteert gaat ie in failsafe off.
Wilfred
Contacteer:

Das mooi, ik ben benieuwd of en hoe alles weer gaat werken straks. De capstan is nu aan de buurt en de nieuwe drumsnaar zit al op zijn plaats.
IMG_2837.jpeg
8) Eigenwijs is ook wijs
gromsound
Contacteer:

als de koppen nog heel zijn en er niet door iemand in is rondgespit komt er vaak na een tijdje draaien weer prima beeld uit. zet wel even de AV bus om op kleur zie vcr tips, dan hoef je niet via de antenne out te kijken.
Wilfred
Contacteer:

Hoi,

Die video out tip om het Y signaal en Chroma samen te voegen heb ik gelezen ja, ik ga dat zeker doen.
Is deze uitgang ook te gebruiken als monitor uitgang?
Ik heb namelijk geen 1500 opnames en moet dus iets nieuws opnemen.
Ik wil dan in de tuner de HF uitgang van mijn VR2020 stoppen om zo een zender te simuleren.

De recorder zit trouwens weer in elkaar en mechanisch werkt alles weer :dance:

IMG_2840.jpeg
8) Eigenwijs is ook wijs
gromsound
Contacteer:

ik neem aan dat ie wel E-E doorlust in opname ja. eigenlijk nooit geprobeerd.

had nog bedacht je te zeggen 'als het vliegwiel er toch uit ligt zet er meteen die binnenband eromheen dat is toch nodig'.... te laat - jammer dan. en als je straks te lage bandspanning hebt (dof geluid tenzij je de afwikkelspoel iets afremt) dan moet je de rubbubberen drek onder de afwikkelschotel opdweilen en vervangen door iets anders. ik nam stukjes afgeknipte o-ring die ik iets liet uitsteken, dan werkt het ook als vrijloop/slipkoppeling.

leuk apparaat maar ik zou elke keer bij het inrijgen met klotsende oksels zitten luisteren... krak or no krak, that's the question :(
Otto

gromsound schreef: 27 mei 2024, 12:21 leuk apparaat maar ik zou elke keer bij het inrijgen met klotsende oksels zitten luisteren... krak or no krak, that's the question :(
Leuk voor de collectie, maar vroeg of laat gaat het fout. Gevalletje tijdbom :mrgreen:
Digitiseert alle soorten video
TV zoals het vroeger was
mae
Donateur
Contacteer:

gromsound schreef: 16 mei 2024, 10:47
mbt overgeschilderde N1500's:
viewtopic.php?t=8335

weinig boeiends, behalve dan die geheel eigen gekleide ghhhrundigghh gevalletjes.
Wat dacht je van de Loewe die ook als Blauwpukkel en Saba geleverd lijkt te zijn? Een Philips gebaseerde machine die niet door Philips gebouwd is. De zeldzaamste van de drie smaken denk ik.
gromsound
Contacteer:

zoals je kon lezen is de oele wopta een ghhrundigghh mk1 vcr: philips deck met andere tuner. nu is de vraag wie de OEM is van dat samenraapsel maar gezien de stickermerk geschiedenis denk ik toch eerder ghruundigghh.

toch grappig dat ze in de korte looptijd van vcr tot 3x toe een compleet andere machine construeerden. en dan als toetje nog die SVR ghhruwellbak... toen ze met zekerheid al aan hun eigen v2000 deck bezig waren. weer totaal anders dan de philips... eigenwijze druiven dat blijven ze. zo ga je wel faljiet.
Wilfred
Contacteer:

Hallo, even een kleine updeet.

Mechanisch werkt de recorder weer, het kleine tandwiel heb ik wat ingevet in de hoop dat die het wat langer uit gaat houden.
Een nieuwe en betere is in de maak.
Het grote tandwiel laat ik even voor wat het is, cosmetisch is er wat over te zeggen door het stukje 1.5mm kwadraat, maar nood breekt wet, nietwaar?

Eerst maar proberen om er beeld uit te krijgen, ik heb wel een band, maar daar staat kennelijk een N1700 opname op, het geluid gaat heel snel.
Op de DIN connector achterop meet ik geen Y-signaal, wel geluid. Maar op de modulator komt bij opname wel netjes een composiet video signaal aan en dat vind de monitor ook prima.
Ik heb een opname gemaakt, maar bij weergave zie ik geen beeld, ik denk dat de monitor te vroeg in de mute stand gaat, het CVBS signaal wat op de modulator aankomt ziet er namelijk niet geweldig uit.

Nog even verder stoeien dus, ik ben al een heel eind.

N2.jpg
N3.jpg
N1.jpg
8) Eigenwijs is ook wijs
gromsound
Contacteer:

mooie wark! hang er anders eens een gewone tv aan (antenne out). 1:1 aftak van de modulator ingang (evt door een 33mu elco heen) is te laag signaal daar hoort een video out emittervolgend tortrapje tussen zie onze n1502-170x avonturen. alleen een monitor met een optimistische AGC kan dat optrekken.

kan ook nog wezen dat de koppen nog te vuil/geoxideerd zijn om lekker op te nemen, laat maar eens een uurtje doordraaien. en alle signaalverwerkende elektrickery moet ook wakker worden natuurlijk.
Plaats reactie