CD 690 CDM-motor draait niet

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

BTPaul
Donateur

Dank voor alle info. Het ding deed al niets. Voordat ik 'm afvoer, ga ik er nog eens met de scope mee spelen.
BTPaul
Donateur

bramjacobse schreef: 17 mei 2024, 11:55 Vond nog wat in NTD-bakje op mijn site :ugeek: en iets uit verre Oosten klikklak

Afbeelding

klikklak
Die info uit het verre oosten is niet mijn ding. Plaatjes zijn wel prima. 8)

NDO is DO geworden...

IMG20240523221013.jpg

De turntable motor loopt prima in bevrijde toestand. Is dus niet defect. Nog geen oorzaak gevonden voor het zware lopen tenzij dit pennetje klem zat tegen het huis:

IMG_20240523_222743.jpg

Geen idee wat de functie is. Nog niet gevonden in de SM. Kan ook van buiten komen natuurlijk. Maar wat nu de relatie is met spindle hoogte en errors 3+5? Nog geen idee. De spindle zelf kan niet afgesteld worden? Zit vast aan de motor en die wordt vastgeschroefd. Zal je andere link nog eens bestuderen.
bramjacobse
Donateur
Contacteer:

ik denk een veer die voorkomt dat de as van de spindel kan gaan resoneren in de lager

ben hem wel eens tegen gekomen in CD 10 klikklak
airmax78
Donateur

volgens mij is dit veertje bedoelt als een rem die zeker stelt, dat de spindelmotor niet te lang naloopt. Vroeger zat daarvoor een magneet oder de draaitafel, maar waarschijnlik was dat alweer te duur.
BTPaul
Donateur

Dank voor de reactie. Het is alleen geen verenstaal dat geklemd wordt zoals op de foto vd cdm 10.

IMG20240526202321.jpg

Het hart is wel magnetisch:

IMG20240526202338.jpg
bramjacobse
Donateur
Contacteer:

Vandaag nog wat informatie ontvangen over het veertje .

"het veertje bij de as in de rotatiemotor van cdm9 was bedoeld om de speling in het lager op te heffen. Het loopwerk zou dan beter bestand zijn tegen translatie-schokken. CDM9 (opvolger van CDM3) was oorspronkelijk ontworpen voor draagbare spelers. Het was ook een bezuiniging, het zogenaamde spiraalgroef-lager was nu minder noodzakelijk.
Die spindle motoren waren altijd een heel gedoe bij het ontwerpen van cd-loopwerken. De motoren van Philips (van vestiging Johan de Wit in Dordrecht) waren duur, maar kwalitatief goed.
Naderhand is in CDM4 gekozen voor een Mabuchi motor. Mabuchi maakte destijds evenveel motoren per dag als Johan de Wit per jaar. In een CDM12 loopwerk, bedoeld voor CD-rom (Acer) zit een inkoop motor met Hall-sensoren, die heel geruisloos loopt."
Plaats reactie