nieuwe delen Hamelen gevonden

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Oxytachus

Niet alleen forumleden vinden leuke dingen... Ook Beeld En Geluid schijnt zich daarmee bezig te houden! ;)

https://nos.nl/artikel/2519740-vier-ver ... uggevonden
Blijkbaar was dit lang in handen van een man, die er bovenop bleef zitten. Er circuleerden wel VHS-kopiën van deze banden maar ik begrijp dat er nu ook een flinke kwaliteitsverbetering is.

Niemand koopt meer DVDs, maar in ieder geval is er nog iets te zien eind van deze maand: https://www.beeldengeluid.nl/spoelt-terug
knarF
Donateur

Will
Donateur
Contacteer:

Het zijn de zwartwit banden die de schrijver zelf opgenomen heeft omdat hij het zonde vond dat de originele banden overschreven werden. Hij gebruikte een systeem met bandjes van 20 minuten, dus elke aflevering is onderbroken.

Dit is meer onder het mom van "alles is beter dan niks"
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Oxytachus

Will schreef: 16 mei 2024, 12:23 Het zijn de zwartwit banden die de schrijver zelf opgenomen heeft omdat hij het zonde vond dat de originele banden overschreven werden. Hij gebruikte een systeem met bandjes van 20 minuten, dus elke aflevering is onderbroken.

Dit is meer onder het mom van "alles is beter dan niks"
Klopt, híj was ook niet de "gijzelnemer" van die banden, dat was weer iemand anders, die ze in handen had gekregen.

Die breuk is te overbruggen met audio-opnames. 't Is geen kleur, maar toch best OK geloof ik; beter dan de 2e/3e generatie VHS die er tot nu toe van diezelfde opnames circuleerde. En Floris is ook zwart-wit.
gromsound
Contacteer:

en Floris is ook zwart-wit.
dat is toch ook origineel opgenomen in z/w? eerst op film neem ik aan.

zie ik dat nu goed, video op gewone kwartinch audioteep?? en dan ook nog BASF!! :shock:

[edit: nos text ''De schrijver had opnames gemaakt van de serie op een Akai VT100, een zwart-wit videosysteem.'' verhip ja zeg: https://en.wikipedia.org/wiki/1/4_inch_Akai ]
Laatst gewijzigd door gromsound op 16 mei 2024, 15:37, 4 keer totaal gewijzigd.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Will
Donateur
Contacteer:

Ik vind het nogal tegenvallen in zwartwit en ook de kwaliteit is, ehh, mwah.
Er zal best wat van te maken zijn, zeker met kunstmatig inkleuren en met hulp van AI.

De charme van Hamelen boven Floris, vond ik nu net dat het in kleur was. Ja wij hadden toen kleuren TV.

De opnamen van toen zijn in elk geval terecht en dat is al heel wat.
Omdat in die tijd de VCR banden ook onbetaalbaar waren, verwacht ik niet dat er nog een compleet seizoen op VCR bewaard is gebleven. But jeneverkan tell. :wink:

@grom, Floris is origineel zeker ZW. ik dacht dat het inderdaad op film is opgenomen. Ook daarvan heb ik een keer een interview met een van de makers gehoord dat er toen ook flink op het materiaal gekeken werd vanwege het geld. Verschillende scenes zijn -geloof ik- meermaals gebruikt.

Oxytachus

gromsound schreef: 16 mei 2024, 15:15
en Floris is ook zwart-wit.
dat is toch ook origineel opgenomen in z/w? eerst op film neem ik aan.
Dat is zeker waar. Maar ik bedoelde eerder dat zw/w toch best te bekijken is, als je er even aan went.

De BBC heeft trouwens wel een redelijk aantal programma's dat via film is bewaard en daarom geen kleur meer heeft... inclusief een complete serie die "Oh! In colour!" heette! :clap:
(Er is vervolgens wel nog ontdekt, dat er dan vlekjes op de film staan, die weer teruggerekend kunnen worden naar de juiste originele kleuren.)
gromsound
Contacteer:

dat er toen ook flink op het materiaal gekeken werd

ja maar film is niet wisbaar dus dat blijft wel ergens bewaard. de BBC heeft zodoende massas unieke historische tv fragmenten omdat ze dat met telerecording (filmen van beeldbuis) vastlegden.

[verhip twee zielen een gedachte! ik was net aan het typen]

oja die naam kwam me al bekend voor: viewtopic.php?p=288260#p288260
Otto

AKAI VT-100 tapes (en opvolgers) zijn vandaag de dag erg slecht al zijn er uitzonderingen.
Wellicht dat er met de moderne technieken nog wat mee te doen is.
Laatst gewijzigd door Otto op 16 mei 2024, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Digitiseert alle soorten video
TV zoals het vroeger was
Will
Donateur
Contacteer:

De BBC had, net als de Duitse TV een heel ander archiveerbeleid dan de Nederlandse omroepen.

Oxytachus

Will schreef: 16 mei 2024, 15:40 De BBC had, net als de Duitse TV een heel ander archiveerbeleid dan de Nederlandse omroepen.
Kweenie, het resultaat is toch ongeveer hetzelfde... Achteraf spijt om sommige keuzes...
Je zou "Hamelen" heel goed de Nederlandse Doctor Who kunnen noemen.
gromsound
Contacteer:

als bij nederlandse programmamakers de BBC ter sprake komt is het altijd 'ja hehe, 1000x het budget'. vermoedelijk genoeg geld voor archiefkopieen net als in duitsland. ze hadden wel kleurenfilm kunnen nemen natuurlijk.... nog steeds goeikoper dan de originele AMPEX bewaren.
BenM

Will schreef: 16 mei 2024, 15:40 De BBC had, net als de Duitse TV een heel ander archiveerbeleid dan de Nederlandse omroepen.
Maar ook bij de BBC zijn keuzes gemaakt, waar niet iedereen blij mee was en zijn ook waardevolle opnamen gewist (denk 's aan al die afleveringen van Top of the Pops en Lift Off With Ayshea om er maar twee te noemen. Maar ook daar waren er een BBC technicus die zelf videobanden met opnamen bewaarde, er was een BBC medewerker die Super 8 filmpjes maakte van Top of the Pops uitzendingen en er werden Top of the Pops afleveringen opgenomen op "computertape".

En zelfs in Duitsland, waar men echt heel veel bewaard heeft, ontbreken afleveringen van Hits a GoGo, Starparade or er maar twee te noemen.
Laatst gewijzigd door BenM op 16 mei 2024, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
BenM

Oxytachus schreef: 16 mei 2024, 12:44 En Floris is ook zwart-wit.
De Duitse Floris is overigens wel in kleur. Daar speelt wel Rutger Hauer in mee, maar niet "onze" Sindala (Jos Bergman).
Oxytachus

BenM schreef: 16 mei 2024, 16:50
Oxytachus schreef: 16 mei 2024, 12:44 En Floris is ook zwart-wit.
De Duitse Floris is overigens wel in kleur. Daar speelt wel Rutger Hauer in mee, maar niet "onze" Sindala (Jos Bergman).
Ik heb dat nog wel eens een kans gegeven, maar ik vind die serie toch wat flauwer/meliger, meer 'seventies'.
De originele Floris was een kinderserie, maar wel m.o.m. serieus.

Als je per se kleur wilt, dan zouden de negatieven/eerste positieve films opnieuw gescand kunnen worden. En dan inkleuren.

Dan nog zou je moeten kiezen tussen tinten die ze toen gebruikt zouden hebben; of, kleuren zoals wij ze nú mooi vinden.
Plaats reactie