Opname N4420

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
henk43

In mijn 4420 zitten kabeltjes waar naast de ader een zwart draadje uit komt.Bij mij is een zwart draadje bij het krimpkousje afgebroken.Nu dacht ik dat dit een afscherming was maar verderop in het kabeltje kom ik alleen maar de ader tegen .Wat zie ik verkeerd en hoe los ik dat op? Tevens neemt het apparaat niet op en staat op de opnamekop alleen maar de 100Khz.voormagnetisatiespanning.Uit de TCA komt wel signaal wat de zien is op de elco,s c10 en 110 ..Ohmse meting achter deze elko,s tonen geen onderbreking in de schakelaars aan.Wie kan deze 81 jarige een tip geven? Bvd. Henk
Will
Donateur
Contacteer:

De draden die jij bedoelt zijn normaliter wel afgeschermde draden, waar aan het uiteinde de afscherming via een apart draadje naar buiten wordt geleid. Inderdaad afgewerkt met wat krimpkous. Krimpkousje er even vanaf halen, de afscherming zit onder de isolatie van de draad zelf.
Het zijn alle draden naar de koppen en potmeters. Sommige zijn maar aan één kant met massa verbonden.

Een eigenschap van deze recorders is, dat als je alleen de REC indrukt, de wisoscillator nog niet ingeschakeld is. Dat maakt het meten makkelijker, want de voormagnetisatiespanning op de opnamekop is veel hoger dan het audiosignaal. Misschien kun je dan nog eens kijken of je wel audio hebt op de opnamekop (wat ik eerlijk gezegd niet verwacht)
Let wel: door de vrij lage weerstand van de opnamekop (ongeveer 100 ohm) wordt het signaal dat uit het IC komt nog 100x verzwakt door R15 en R16.
Van bijvoorbeeld 1,4V op pen 11 blijft maar 14mV over. (Dit geldt voor 333Hz op de ingang van de recorder en de VU meters op 0dB)

Let op: uitgangen van het IC zijn niet kortsluitvast!

Volgende vraag is of beide kanalen niet opnemen.

En meet eens de spanning F. Die komt op de loper van de instelpotmeters R96 en R196 (voor het opname-niveau). Die moet ongeveer 8,2V zijn.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
henk43

Will veel dank voor het uitvoerige antwoord ,hier kan ik mee verder Ja het is op beide kanalen.Ik heb al gemerkt dat de uitgangen niet kortsluitvast zijn maar heb een adresje gevonden die het ic nog voor een redelijke prijs levert.resultaat laat ik hier weten.Henk
henk43

Will dank je wel, je tip over het alleen indrukken van de opnametoets was excellent er kwam inderdaad geen l.f. op de kop.Toen heb ik de spanning over de beide potis gemeten (volgens jouw advies ) en die bedroeg 4.5 volt. Elco lek Deze vervangen en spanning was 8,2v en keurig lf op opnamekop .Maar......nam niet op .Bandloop gecontoleerd, koppen gemeten alles ok.Kop onder loupe bekeken en tig maal gereinigd met alcohol .Resultaat is dat hij nu zacht opneemt dus fout zit nu(volgens mij) in kop alhoewel beide kanten een gelijke weerstand aangeven plm 110 ohm.Rest mij ergens een kop op te duikelen.Heel erg bedankt voor je hulp. Henk
Will
Donateur
Contacteer:

Henk, gelukkig is deel 1 al gelukt.
Als de opnamekop vuil is kan die slecht opnemen, maar er kan ook wat anders aan de hand zijn. Ik heb nog nooit gehoord dat zo een kop stuk is.
Zorg er eerst voor dat de opnamekop helemaal schoon is. Desnoods ga je hem met wat zilverpoets te lijf. Poetsen in dezelfde richting als de bandloop, zo een kop kan heel wat hebben hoor.

Ik ga er van uit dat je nu wel bias op de opnamekop hebt, anders neemt die ook niet al te best op. De bias op de opnamekop is ongeveer 22Vtt (scoop) of 7,5V effectief (alleen te meten met een geschikte AC (milli-)voltmeter meter die tot minstens 100kHz kan meten in het AC-Volt bereik)

Het volgende is de afregeling. Alleen te zacht kan wijzen op nog een slechte elco. Maar probeer eerst eens het opnameniveau in te stellen.

Regel de opname op 0dB/100% op de VU meters (met de REC regelaar voorop). Kijk dan goed hoe R96 staat en draai er eens aan. Met de schakelaar op Naband kijk je op de VU meters of je de opname harder krijgt door aan R96 te draaien.

Laat R196 (=rechts) even met rust, voor het geval draaien aan R96 (=links) niet helpt.

henk43

Wil grote dank voor de hulp,Ik had de koppen al tig maal met een wattenstaafje met alcohol gereinigd en heb nu jouw raad opgevolgd en zilverpoets gehaald en na veelvuldig poetsen neemt hij op.Nog wel een beetje brokkelig maar dat kon ik kunnen verhelpen door een ander viltje Rest mij nog het afregelen want ik had de tca,s vervangen vooradt ik in de gaten had dat de uitgang van dit ic niet kortsluitvast is en ik als 81 jarige niet zo,n vaste hand meer heb..Ik heb gelijk de weergavekop ook maar even gedaan met als resultaat dat het hoog ook weer veel beter is. nogmaals dank
Henk
Will
Donateur
Contacteer:

Fijn dat ik heb kunnen helpen.

Na de zilverpoets de koppen natuurlijk wel weer even schoonmaken met alcohol. En maak gelijk de wiskop en alle punten waar de band langs komt ook even schoon.

Je hoeft je niet schuldig of onhandig te voelen. Het zijn dingen die we allemaal al eens zelf hebben ervaren. Wie niets doet kan ook geen fouten maken. :wink:

henk43

hallo Will
Nog even een korte .Het verschil in volume bij de nabandcontrole was toch nog groot en dat zinde mij niet. ook was de opname nog niet vlekkeloos,..iewat brokkelig .Ik had de kop gereinigd met een wattenstaafje gedoopt in zilverpoets en dat diverse maal..Toen dacht ik wat jij schreef:"Niet te bang zijn deze koppen kunnen veel hebben" en dus heb ik een zachte doek om een schroevendraaier gedraaid in de zilverpoets gedoopt en daarmee de kop stevig behandeld(wel in de bandrichting)en het resultaat was formidabel.Nu zijn de volumes praktisch gelijk
.nogmaals dank
Henk
p.s. Ik heb het apparaat in de kringloop gekocht met klacht aandrijfmechanisme defekt.Dit waren de snaren.Ik vermoedt dat het apparaat tig jaren stil heeft gestaan waardoor het vuil op de kop zat vastgekoekt
Will
Donateur
Contacteer:

Nou Henk, dan moeten die koppen flink vuil geweest zijn. IPA of alcohol is niet erg agressief en voor vastgekoekt vuil werkt dat slecht. Vroeger zat er vaak tri in de koppenreiniger.

Nu kun je bij een PF niet zo heel goed met je vingers bij de koppen, dus die schroevendraaier kan ik me wel voorstellen.

Ja bij de kringloop proberen ze hoogstens of die niet begint te roken en als ze motorgeluid horen maar niets zien draaien zijn ze tegenwoordig wel zo slim om aan te geven dat er nieuwe snaren op moeten. Veel verder als dat zullen ze niet gaan.

Plaats reactie