Tussenwiel "AE 151 44" Berlin 3050 radio platenwisselaar meubel met een Philips AG1025 platenspeler

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

schonkeren

Klootviool ben ik ook :) Ja, dat was het klipje dat ik eerst moest lichten.

No results found for philips onderdelen ["AE 151 44"]... :(

:)
Hoewie Loewie
Donateur
Contacteer:

schonkeren schreef: 22 mei 2024, 14:50 Ik zelf heb geen idee wat het Draaiwiel is maar volgens de monteur was daar weinig verwarring in mogeljik. Hij speelt verder perfect, maar ik moet dus handmatig de naald laten zakken. Het auto play gedeelte faalt.
Bij mij wordt de verwarring alleen maar groter. Nu gaat het weer over een "draaiwiel". Als ie "perfect speelt' dan lijkt mij niet dat er iets mis is met het rubberen tussenwiel want dat drijft het draaiplateau (=waar de LP of single op ligt) aan. Als er met de automatische start iets mis is, dan lijkt mij dat er iets anders aan de hand is. Zo'n rubberen tussenwiel kan weinig aan kapot. :think:
Erres SX6393 SX6194 SR3390 - Aristona SG1408 CD1202 - Philips AG2230 GA230 GF403 AF977 GL565 RH532MFB F9412HGS FA880 RH742 AH682 CD100 CD104 CD614 CD615 en heul veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Video2000_fan

Misschien gaat het dan eerder om een van de tandwielen, zoals te zien op de eerste afbeelding die gepost werd door Hoewie Loewie ?

In dit geval onderdelen 39 en/of 40 ?

Misschien kan de 'monteur' hierover uitsluitsel geven.

Anderzijds lijkt het er niet onmiddellijk op dat die onderdelen gemakkelijk zouden stuk gaan.
schonkeren

Sorry, Tussenwiel! Correcting next. En ik zal de monteur nog eens appen 👍 Maar zie de screenshot voor het antwoord van vanmiddag...
Laatst gewijzigd door schonkeren op 22 mei 2024, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Will
Donateur
Contacteer:

Hoewie Loewie schreef: 22 mei 2024, 15:43 Bij mij wordt de verwarring alleen maar groter. Nu gaat het weer over een "draaiwiel". Als ie "perfect speelt' dan lijkt mij niet dat er iets mis is met het rubberen tussenwiel want dat drijft het draaiplateau (=waar de LP of single op ligt) aan. Als er met de automatische start iets mis is, dan lijkt mij dat er iets anders aan de hand is. Zo'n rubberen tussenwiel kan weinig aan kapot. :think:
Ik ben het met Lowie eens. Het lijkt me sterk dat het rubber tussenwiel de oorzaak is als de pu "perfect speelt".

Het draaiplateau drijft het automatische mechanisme aan. Stopt het plateau of wordt de snelheid erg veel minder tijdens de automatische start? In dat geval kan het wel aan het wieltje of het slippen liggen, anders niet.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
schonkeren

Subtiele correctie mbt "perfect"...

Hij speelde en sloeg niet over in tegenstelling tot mijn andere 2 philips platenspelers :) My bad. Ik wou de focus houden op wat de monteur zei dat er nog moet gebeuren zodat de start knop weer werkt 👍
Will
Donateur
Contacteer:

OK, "perfect" binnen zijn mogelijkheden :wink: als ik het goed begrijp. Als je "speelt perfect" schrijft, dan wordt dat op het forum uitgelegd als "klinkt zoals je mag verwachten van zo een platenspeler als die in goede staat is. Heeft het juiste toerental, jengelt niet".

Ben ik toch nog benieuwd naar het antwoord op mijn vraag: Stopt het plateau of wordt de snelheid erg veel minder tijdens de automatische start?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
schonkeren

Will schreef: 22 mei 2024, 20:37 OK, "perfect" binnen zijn mogelijkheden :wink: als ik het goed begrijp. Als je "speelt perfect" schrijft, dan wordt dat op het forum uitgelegd als "klinkt zoals je mag verwachten van zo een platenspeler als die in goede staat is. Heeft het juiste toerental, jengelt niet".

Ben ik toch nog benieuwd naar het antwoord op mijn vraag: Stopt het plateau of wordt de snelheid erg veel minder tijdens de automatische start?
Idd :) Radiootje speelt nu xD

Die vraag had ik over het hoofd gezien blijkbaar.

"Start" knop begint een actie om hem vervolgens weer af te breken. Je hoort hem heel even aanzwengelen terwijl de naald omhoog gaat, en dan gaat hij weer uit. Ik zal een filmpje uploaden morgen bij daglicht.
mae
Donateur
Contacteer:

De essentie is: draait het plateau gewoon door tijdens de mislukte startactie?

Zo nee -> tussenwiel
Zo ja -> niet het tussenwiel
schonkeren

Video:
https://photos.app.goo.gl/WRQ69gHAAynwe2Vv7

Sommige browsers doen raar maar je zou gewoon een video te zien moeten krijgen... Toch? Zie screenshots s.v.p. :)

Daarnaast het antwoord van de monteur n.a.v. de twijfels gistermiddag:
Het is toch echt de rubberen tussen wiel . Deze heeft een duidelijke druk in het loopvlak opgelopen toen hij niet mee draaien.
Succes .
Screenshots nav de link.

Eerste screenshot: gewone Edge sessie, met An Droid ingelogd.
Link gewoon in Edge met An Droid ingelogd geeft 404 Untitled.png
Zelfde Edge browser, maar nu in incognito modus zonder ingelogde accounts, dus ook niet An Droid zelf.
zelfde Edge maar nu in incognito modus zonder ingelogde An Droid... Untitled.png
Anyone with this link can view this file. Dus ik weet het verder ook niet, de video is publiekelijk gedeeld!
Hoewie Loewie
Donateur
Contacteer:

Hoi. Duidelijke video maar zo te zien mankeert er niets aan dat rubberen tussenwiel want het plateau draait gewoon door na indrukken van de startknop. En zo te horen ook goed op snelheid. Er is echt iets anders aan de hand.

Mijn ouders hadden vroeger een meubel met dezelfde platenspeler er in. En dat meubel heeft, na de aanschaf van een nieuwe Philips RH953, nog een paar jaar op mijn slaapkamer gestaan. Ik weet dat er zo'n arm op zit die je bij gebruik als wisselaar (met bijbehorende wisselpen) op de stapel Singles of LP's moet leggen. Misschien staat die arm niet goed of zo waardoor de speler denkt dat de arm met naald niet naar de plaat gebracht kan of moet worden. Maar om kort te gaan: dit ligt echt niet aan het tussenwiel.
Erres SX6393 SX6194 SR3390 - Aristona SG1408 CD1202 - Philips AG2230 GA230 GF403 AF977 GL565 RH532MFB F9412HGS FA880 RH742 AH682 CD100 CD104 CD614 CD615 en heul veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Hoewie Loewie
Donateur
Contacteer:

Ik heb de video nog een paar keer gekeken maar ik denk dat het mechanisme, wat de arm naar de plaat moet brengen, niet meegenomen wordt door de draaiende schijf of gewoon blijft hangen door opgedroogd vet of zoiets.
Hoewie Loewie
Donateur
Contacteer:

schonkeren schreef: 23 mei 2024, 14:39Daarnaast het antwoord van de monteur n.a.v. de twijfels gistermiddag:
Het is toch echt de rubberen tussen wiel . Deze heeft een duidelijke druk in het loopvlak opgelopen toen hij niet mee draaien.
Succes .
Ik probeer dit te begrijpen "duidelijke druk in het loopvlak opgelopen toen hij niet mee draaien" maar voordat ik een verkeerde aanname doe, graag duidelijkheid. :)
Tittah
Donateur

Mijn BSR heeft ook een idler wiel en het is een bekend probleem dat, omwille van lange stilstand, een deuk in het rubber kan optreden. Dat kan eventueel met een dremel of slijpsteen opnieuw mooi rond gemaakt worden.

Maar het probleem wat dit veroorzaakt is wow en kan (denk ik) niks te maken hebben met het probleem wat hier beschreven wordt.
schonkeren

Tittah schreef: 23 mei 2024, 15:15 Mijn BSR heeft ook een idler wiel en het is een bekend probleem dat, omwille van lange stilstand, een deuk in het rubber kan optreden. Dat kan eventueel met een dremel of slijpsteen opnieuw mooi rond gemaakt worden.

Maar het probleem wat dit veroorzaakt is wow en kan (denk ik) niks te maken hebben met het probleem wat hier beschreven wordt.
Ik heb door omstandigheden het meubelstuk 2 jaar bij een bevriende kennis laten staan. Bij hem stond het onder de trap en ze zijn de platenspeler gaan gebruiken als schoenen opslag. Flink drukken en persen en dan past het wel... Grmbl. Vanaf dat moment deed de platenspeler het niet meer en 15 jaar later het geheel dan toch maar eens laten nakijken door een professional. Eerste intake was: alles is naar beneden gedrukt, kogel lagers zitten scheef danwel zijn er doorheen gedrukt. Defecten in die richting. Dat lijkt allemaal gemaakt te zijn behalve dus het Start en Speel gedeelte...

Ik weet dat er zo'n arm op zit die je bij gebruik als wisselaar (met bijbehorende wisselpen) op de stapel Singles of LP's moet leggen. Misschien staat die arm niet goed of zo waardoor de speler denkt dat de arm met naald niet naar de plaat gebracht kan of moet worden. Maar om kort te gaan: dit ligt echt niet aan het tussenwiel.
De wisselpen heb ik nog liggen maar zit er niet in. Zelfs als tiener had ik al het idee dat die platen wel met heel veel geweld naar beneden vallen. Het werkte in mijn tienerjaren wel maar ik ben met het platenwisselen dus al snel gestopt... :) Zie foto!
photo_2024-05-23_15-33-30.jpg
En jullie klinken allemaal zeer overtuigend, net zoals de monteur die ook al een aantal jaartjes meedraait. Ik durf dus geen inschatting linksom danwel rechtsom te maken...

Tenzij iemand een beter idee heeft... Is het de gemakkelijkste optie voor mij om gewoon dat wiel te vinden en dan mag de monteur zich bewijzen. Dus per topic... Wie heeft dit rubberen wiel voor mij? :)

Thanks!! En sorry?! :)
Laatst gewijzigd door schonkeren op 23 mei 2024, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie