Gespot bij de kringloop

Ben je uitgekeken op je huidige collectie, of beginnen relatieproblemen op te spelen? Bied hier je MFB spulletjes aan de verzamelaars aan.

Moderator: Moderators

fastfolkert

OT: ik had van die Dymaxion nog nooit gehoord, those were the days dat men nog eens met iets revolutionairs op de proppen durfde te komen!
Mancave op zolder met hifi uit de 70's-90's waaronder Quad, NAD, ARCAM, Meridian, Mission, Cyrus, B&W, DUAL en Philips natuurlijk!
gromsound
Contacteer:

die geadverteerde topsnelheid heeft nooit iemand gehaald met dat ding hoor, bij 90 wordt het doodeng en de enige testpiloot die het durfde ging tot iets van 120. later kwam ie om in exemplaar #1... instabiel achterwiel (heftruckgeometrie), overdwarse slip, aan de rol en geen rollbar = RIP. de uitvinder -de wereldberoemde Buckminster Fuller- keek wel fris uit om zelf te gaan sturen... die werd hoogbejaard.

overigens waar ik zei 1980 moet dat eerder 1977 zijn - stopdetijd. ik heb met een VWO kameraad nog mini windmolentjes ermee gemaakt om ook daar de effectiviteit van te testen. leuk spul!
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Oxytachus

Het ding is nooit verkocht, het is enkel een prototype.

Ondertussen, ik zag deze bij de kringloop, voor stel dat iemand...
IMG_0420.JPG
Robertvs
Donateur

Uit AD 27 feb 2024:

Woede over ‘bizar’ hoge prijzen bij de kringloop: ‘Lijkenpikkers’
Schermafbeelding 2024-02-27 om 09.40.04.png

Spullen scoren in de kringloopwinkel voor een habbekrats lijkt verleden tijd: een bank vol vlekken kost 95 euro en een beschadigde platenspeler zelfs 150 euro. En voor een combi van wandkast, dressoir en houten tafel leg je maar liefst 1500 euro neer. Wat is er aan de hand in de kringloopwinkel? ,,Zij krijgen mijn spullen gratis, hoe durven ze er dan zo’n groot bedrag voor te vragen?”, zegt Daniëlle Anders.

‘Kan iemand mij vertellen wat daar fout gaat? Ze krijgen alles gratis binnen, maar verkopen het voor bizarre prijzen.’ Een vrouw uit Gouda is diep verontwaardigd over de prijzen in Kringloopwinkel Noppes en besloot vorige week haar ongenoegen te uiten in een bericht op Facebook. Al snel stroomde de reactiebox vol met berichten van honderden woedende kringloopkopers: ‘afzetters’, ‘lijkenpikkers’ en ‘boycotten die handel’, is een greep uit die reacties. En niet alleen op sociale media gaat het los, klanten grijpen ook Google reviews aan om te mopperen en klagen.

‘450 euro voor een versleten, groene hoekbank is buitensporig’, klinkt het daar. Een andere klant maakte foto's van enkele voorwerpen in Noppes, begeleid door de volgende woorden: ‘Een waardeloos gips Blokker-beeld van Laurel en Hardy - 31,50 euro en paar oude, houten, merkloze speakers - 105 euro. Een vreselijke platenspeler met goedkoop plastic element - 78,75 euro. Dit zijn foto’s van drie dingen, maar ik kan de hele winkel in deze review plaatsen. Lekker ouderwets snuffelen hier bestaat niet meer.’

Bank vol vlekken
Dat gevoel wordt breed gedeeld. Niet alleen in Gouda, stellen een hoop mensen in de reacties op Facebook. Nee, ze zien vrijwel overal hetzelfde: in de kringloop zoeken naar goedkope schatten, betaalbare pareltjes of gewoon de dagelijkse, huishoudelijke spulletjes voor een habbekrats is als zoeken naar een speld in een hooiberg.

Wie rondscharrelt in de kringloopwinkel, kan de prijzen van de verschillende snuisterijen niet altijd even goed plaatsen. Denk aan een beige bank vol vlekken. Waarom kost die 95 euro? Een gebroken glazen vaasje voor 10,50 euro? Een beschadigde platenspeler voor 150 euro? Wie het snapt, mag het zeggen.

Dat onbegrip bereikt ook Roland Heijnen, directeur van Noppes Kringloopwinkel, geregeld. ,,Mensen hebben vaak geen idee hoe het er achter de schermen van een kringloop aan toegaat. ‘Jullie krijgen het toch gratis?’, zeggen ze dan. Ja, dat is zo. Maar dan moet er nog genoeg gebeuren. Beoordelen, schoonmaken, prijzen, spullen ophalen. En de panden zijn ook niet gratis, we hebben hoge stookkosten.”

‘Hoe durven ze?’

De salarissen van de werknemers moeten ook betaald worden, vertelt hij. Kringloopwinkels creëren vaak werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt: werk voor mensen die anders geen baan vinden. Zo ook Noppes, dat veertien vestigingen telt door het hele land. ,,Zestig procent van de omzet is voor loonkosten.”

Danielle Anders is één van de mensen die niet begrijpt waarom de spullen in de kringloopwinkel zo duur zijn. Zij bracht een set meubels naar de kringloopwinkel in Gouda, omdat zij een nieuwe set had gekocht, schrijft ze. Tot haar schrik zag ze haar wandkast, dressoir en houten tafel even later voor een totaalbedrag van 1500 euro in de winkel staan. ,,Ik ging verhaal halen”, licht de Goudse toe. Een goede uitleg kreeg zij naar eigen zeggen niet. ,,Zij krijgen mijn spullen gratis, hoe durven ze er dan zo'n groot bedrag voor te vragen?”

Danielle kan het zich net als vele anderen bijna niet voorstellen, maar het is toch echt zo: kringlopen als deze maken geen winst. Dat bevestigt ook Heijnen. ,,We zijn een sociale onderneming zonder winstoogmerk”, zegt de directeur.

Prijzen omhoog

,,Alle opbrengsten investeren wij direct in het realiseren van onze doelen: duurzaam hergebruik van spullen en werk voor iedereen. We zijn een bedrijf, we hebben de inkomsten nodig om het hoofd boven water te houden. Daarom hebben we de prijzen van onze generiek geprijsde artikelen vorig jaar met 5 procent omhoog gegooid.” Daarbij gaat het om artikelen als kopjes, cd’s en borden die allemaal dezelfde vaste prijs hebben.

Dat geldt niet alleen voor Noppes. Kringlopen door het hele land worden duurder, stelt Rachel Heijne van Branchevereniging Kringloop Nederland. Zij herkent zich in het beeld van de prijsstijgingen bij kringlopen, die te maken hebben met inflatie, hoge energieprijzen en de sterke stijging van het wettelijk minimum loon. ,,Onze sector heeft te maken met een flinke kostenstijging. Het kan niet anders dan dat dit gedeeltelijk in de prijzen wordt doorberekend.” De opbrengst van de prijsstijgingen gaat echt niet in de zak van de directeuren, verzekert Heijne.

Kringloopwinkel vs. vintage winkel
Retailgoeroe Paul Moers kan zich goed voorstellen dat de groep boze mensen uit onbegrip ongenuanceerde uitspraken doet op sociale media. ,,Je ziet de prijzen in de kringloopwinkels oplopen. De spullen komen gratis binnen, er werken veel vrijwilligers. De kassa rinkelt, zou je denken. Dan denkt de klant: dit is óók al duur. Maar, alles is duur. Veel mensen leven nog met de prijzen van drie jaar geleden, maar die komen niet meer terug.”

Hij denkt dat er ook kringloopwinkels zijn die merken dat ze populair zijn en hun prijzen daardoor mede laten bepalen. ,,Die hogere prijzen kunnen mensen gaan afschrikken.”

Retaileconoom Dirk Mulder van ING denkt dat het imago van kringloopwinkels ook te lijden heeft onder de opkomst van vintage-winkels. Concepten die tweedehands verkopen én wel een winstoogmerk hebben, schieten als paddenstoelen uit de grond. ,,Het is daardoor voor de consument niet altijd duidelijk wat het verschil is. Het is de vraag of die twee verschillende winkels door elkaar gaan lopen. Het beeld wordt vertroebeld door de tweedehands vintage winkels die populair zijn. Daar zijn de prijzen per definitie hoger.”

Daar komt bij dat de doelgroep van de kringloopwinkel verschuift. Het is niet langer enkel de winkel voor mensen met een kleine beurs, maar steeds meer mensen gaan er naartoe om koopjes te scoren en unieke items te vinden. ,,Als je een andere groep klanten krijgt die meer te besteden heeft, kun je je prijzen omhoog gooien. Maar uiteindelijk zijn de kringloopwinkels er nog steeds voor de mensen met een kleine beurs, dus die moeten ze niet uit het oog verliezen”, zegt Mulder.
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater) CD104, 204, 304-1, en nog wat Onkyo en Marantz spul
En nog een lieve vrouw , 2kids, fijne Opel en fijn huis.... what else :lol:
Will
Donateur
Contacteer:

Denk je werkelijk dat ik die hele klaagzang ga lezen?
Al die tijd kan ik aan leukere dingen besteden.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Batavia

Indien de prijzen je niet aanstaan ga je daar toch NIET kopen,
Hier in het Noorden zijn nog genoeg zinvolle dingen voor leuke prijsjes te koop.
Voorbeeld,zag vorige week een paar nette JBL MK 1000 luidsprekers voor E 35.
Ook kosten de elpee's hier maar E 0,50.
We hebben hier geen reden om te klagen,en dat doen we dus ook niet.
An3s
.--. .- .---- .- -. -..
yrraH

Dat lange stuk heb ik dus wel gelezen en ben het er in grote lijnen wel mee eens.

Ik weet niet waar jouw 'hier' is, maar als je hier (ook in het noorden) in kringloopwinkels de prijzen van b.v. geluidsapparatuur ziet lijkt het alsof je een Hifiwinkel bent binnengestapt.
Ook de prijzen van LP's zijn de pan uit gerezen, de 50 ct exemplaren kun je alleen maar gebruiken als onderzetter, de wat meer interessante exemplaren zijn gauw 10 euro of meer en dan is het maar afwachten wat de staat er van is.
Kringloopwinkelen doe ik dan ook al lang niet meer regelmatig. Je moet wel erg toevallig tegen een koopje aanlopen.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

Niet gespot bij de kringloop, maar het gaat wel over de kringloop ;)

https://www.geenstijl.nl/5175002/Kringlopen
Thomas Baur
20 jaar MFBfreaks: 2003 - 2023

Home: http://www.mfbfreaks.com
Shop: http://shop.mfbfreaks.com

4-4-2024: Over de Philips Big Sound Drive In Show!
Regenpak
Donateur
Contacteer:

James Overlast
Had ik het jaren geleden ook al over 🤣

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
Will
Donateur
Contacteer:

James Overlast
Komt van Kooten en de Bie. Ik dacht uit de klisjee-mannetjes periode.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Es ‘t good is moste ‘t good laote.
Regenpak
Donateur
Contacteer:

Will schreef: 28 feb 2024, 08:19
James Overlast
Komt van Kooten en de Bie. Ik dacht uit de klisjee-mannetjes periode.
Dat is nog nèt vóór mijn tijd...

Tjerk
aka Dr. F.M. Tuner
gromsound
Contacteer:

heb het lange stuk ook gelezen anders kan je niet inhoudelijk reageren he.
maar het gaat vnl weer over zon typische asomedia rant zonder wederhoor. goed dat er nog journalistiek bestaat :?

conclusie: het originele concept van de kringloopwinkel -gratis aangedragen overschotten voor minimale prijsjes aan behoeftigen doorschuiven en zo van de nodeloze stort redden- is blijkbaar niet houdbaar in het kapitalistische systeem. de winkel is te duur in onderhoud/energiekosten/loonkosten. dus wordt het zoals beschreven een cypto 'vintageshop'. noem het dan ook maar zo. en betaal innamevergoeding.
alternatief: overheidsgesubsidieerde kringlopen met uitkeringsgerechtigden als vrijwilligerspersoneel. maar dat zie ik in het huidige politieke klimaat in NL niet gebeuren.

je kan je gratis spullen ook naar een vluchtelingenopvang brengen, of zon inzamelclub voor dat doel. en als je bezwaar hebt tegen prijsopdrijving kan je het ook gewoon zelf op MPL zetten voor de symbolische prijs die je in gedachten hebt. geen zin in al die moeite? dan maar naar de stort met het spul. moet je ook al voor betalen tegenwoordig. jammer maar helaas, het was leuk zolang als het duurde.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Oxytachus

Pfft, het hang er maar helemaal vanaf bij welke kringloop je komt, en wat voor artikelen je zoekt.

Ik heb er meerdere in de buurt die ik zonder meer kan aanbevelen. Één boedelhuis bijvoorbeeld, dat inboedels opruimt, moet die spullen ook weer kwijt. Een andere draait op vrijwilligers. Midden in de randstad.

Ja, er is er ook ééntje waar alles met een stekker hoog geprijsd is. Inclusief de nodige bandrecorders en dergelijke. Maar daar koop ik dan ook bijna niks.

Kapsoneslijders en ingebeelde antiquairs heb je overal, ook op de rommelmarkt en op marktplaats.
pjottr

Bij Rataplan in arnep wordt alle interessante audio en sowieso al het enigzins interessant vinyl er door het personeel uitgevist.
Nog nooit iets anders dan alle 13 goed gezien daaro.
Echt hopeloos.
ds23man

Ach, bij die kringlopen hebben ze inmiddels ook Google ontdekt. Alles wat maar wat waarde heeft komt echt de winkel niet meer in.
Plaats reactie