Het is alweer een tijd geleden dat ik een “ opknapbeurt-topic” heb gestart.
Nu maak ik natuurlijk niet voor elke set een topic aan maar alleen als het naar mijn mening iets toevoegt. Omdat bij deze DRC’s de passieve radiator onderin zit en de actieve woofer(s) bijna onderin is het toch wel lastig geweest om kleuring weg te nemen maar de bas te behouden.

Eerste indruk van de 9434:
+ Strakke bas, zeer veel detail in het midden, hoge midden en hoog
- Holle bijklanken door staande golven en rondkaatsende geluidsgolven die tot ruim 700Hz. voor ongewenste kleuring zorgen.
- Mid en hoog kan nóg beter, weet ik uit ervaring met mijn 9436’s waar 20 jaar geleden MKT’s in zijn gekomen.
-Nagenoeg geen subbas (<45Hz.) maar dat is inherent aan het basisontwerp van deze box met passieve radiator.
Eerst maar eens de bipolaire elco’s wisselen voor MKP’s. Bij speakers met een L/M- kantelpunt boven de +-350 Hz. komen ze ook in de paralleltakken van de laagdoorlaat van de woofer. Demping per F9434:
6cm-schuim (Conrad ):
- 23x23cm (bovenpaneel)
- 15x23cm (bodem naast filter)
- 23x50cm (achterwand ;onderste +/- 15cm blijven vrij)
2cm-schuim van Speakerland
- (2x) 15x50cm (zijwanden)
- 25x 8cm (bollend over het filter. Hiermee is de basis gelegd voor een goede frequentieselectieve demping in de gehele kast en is een aanzienlijk deel van de holle klank weg; Nu blijven dus nog twee zaken over die voor kleuring zorgen:
- Staande golven tussen voor-achter- en linker-rechter paneel (box is vierkant van binnen dus vallen samen!)
- Staande golven tussen onder- en bovenpaneel (grondresonantie en ook de tweede modus).
Die probeer ik dus te dempen op de plaats van hun snelheidsmaxima met vezelig materiaal:
70x25 BAF (halve Speakerland-mat) in drieën gevouwen tot 23x25, drie lagen dik.
Wordt vervolgd
24-05-2020: Beschadigde foto opnieuw geplaatst.